معرفی کامل دانشگاه پیام نور

 هر زمانی اسم دانشگاه پیام نور می آید تمام واکنش ها منفی است در ادامه می خواهیم تمام جوانب دانشگاه رو بسنجیم و همه چیز درمورد دانشگاه فراگیر پیام نور بدانیم.
دانشگاه پیام نور با پذیرش اولین گروه دانشجو در مهرماه ۱۳۶۷ تأسیس شد.
این دانشگاه پس از تأسیس، با پذیرش اولین گروه دانشجویی خود در ۵ رشته تحصیلی و در ۲۸ مرکز باقیمانده از دانشگاه ابوریحان بیرونی و دانشگاه آزاد ایران از مهرماه سال تحصیلی ۶۸-۱۳۶۷ فعالیت آموزشی خود را‌ آغاز کرد.
هم اکنون دراغلب رشته های مهندسی و علوم پایه و رشته های زیر گروه انسانی دانشجو می پذیرد، لازم به ذکر است که رشته های زیر نظر وزارت بهداشت (پزشکی و پیراپزشکی و …) در دانشگاه های پیام نور ارائه نمی شود.
در ادامه به مزایای دانشگاه پیام نور و معایب دانشگاه پیام نور خواهیم پرداخت.
یکی از ارکان توسعه علمی کشور گسترش آموزش است که رشد اجتماعی و شکوفایی استعدادها را به همراه دارد و زمینه ‏ساز خلاقیت های انسانی است. آموزش های متعارف و جاری به تنهایی برای برقراری این رکن مهم کافی نیست.
توجه به روشهای جدید آموزشی و اجرای برنامه ‏هایی از قبیل آموزش نیمه حضوری، آموزش باز و از راه دور و آموزش مجازی، برای دستیابی به هدف های توسعه بسیار ضروری است.
آموزش نیمه حضوری نظامی آموزشی است که با بهره گیری از فناوری آموزشی، استفاده از کتابهای درسی خودآموز و دانشجو محوری در یادگیری، ضرورت حضور دانشجو در کلاسهای درسی را کاهش میدهد. در واقع، در این نوع آموزش  عملاٌ می توان کلاسهای تدریس را به کلاسهای مرور درس و رفع اشکال گروهی تبدیل کرد.
مزایای این نظام آموزشی عبارت است از دانشجو محوری، امکان مطالعة مستقل، پوشش فراگیر، ارائة دروس در وقت کمتر از لحاظ حضور ضروری دانشجو، کاهش هزینه ها و وابستگی کمتر به الزامات آموزشی نسبت به روشهای مرسوم، و در عین حال، اثربخشی آموزش.

مهم‌ترین هدف و معنای آموزش باز، کاهش موانع زمانی و مکانی و محدودیتهای مربوط به برخی مقررات نظام آموزشی متعارف است. به گونه‌ای که زمینه‏ های ارائة آموزش عالی به افرادی فراهم آید که به علت دوری یا دسترسی نداشتن به مراکز آموزشی و محدودیتهای زمانی و شغلی و اقلیمی برای بهره ‏مندی از آموزش متعارف امکان کمتری دارند.
آموزش نیمه حضوری عبارت است از سازماندهی به فرایند یاددهی ـ یادگیری، به گونه‌ای که هر مرکز آموزشی در انتخاب و کاربرد راهکارهایی برای استفاده از یک یا چند نوع مواد آموزشی، رسانه‏ و سایر وسایل ارتباط جمعی توانا باشد.
در این نوع آموزش، بهره‏ گیری از فناوری‏ اطلاعات و ارتباطات (ICT) فرایند یادگیری را با مشارکت خودِ یادگیرندگان تسهیل می‌کند.
دانشگاه پیام نور بزرگترین شبکه آموزش عالی دولتی در کشور است که در میان دانشگاه های باز دنیا رتبه ششم و در آسیا رتبه دوم را دارد.

آموزش باز

این اصطلاح بیشتر نوعی نگرش به نظام آموزشی است که مطابق نیازهای یادگیرنده طراحی می شود و سعی می کند موانع را از سرراه آموزش یادگیری بردارد. هم نظام آموزش از راه دور و هم نظام سنتی و رسوم می تواند براین تعریف باز یا بسته باشد.

جدایی یاددهنده و یادگیرنده (معلم و شاگرد) از یکدیگر، هم از نظر مکانی و هم از نظر زمانی

ارایه آموزش به وسیله سازمان نه معلم

استفاده از فناوری در آموزش، با به کارگیری ابزارهای ارتباطی جدید برای آموزش

تأمین ارتباط دو سویه میان سازمان یاددهنده (معلم) و یادگیرنده

ارائه و تشکیل کلاسهای رفع اشکال فردی و گروهی و ممنوعیت تشکیل کلاسهای آموزشی صرفا حضوری

 مشارکت معلم در شکل صنعتی شده فرایند یادگیری ـ یاددهی به عنوان عامل اصلی

فردی و خصوصی کردن یادگیری ( در این نظام یادگیرنده تعیین کننده زمان ومکان یادگیری متناسب با استعدادها و علایق و به طور کلی توانایی ها و ویژگی های فردی خود می باشد).

تحولات دانشگاه پیام نور

تحولات دانشگاه پیام نور را می‌توان به سه دوره تقسیم‌بندی کرد.
دوره اول: افزایش تعداد مراکز و استفاده از ساختمان‌های دولتی
در این دوره ساختمان‌های متروکه دولتی و ساختمان‌های بدون استفاده وزارت خانه‌ها به دانشگاه پیام نور داده شد تا مراکز خود را گسترش دهد. در این دوره علاوه بر کارمندان شاغل بقیه جوانان جویای تحصیل با کنکور سراسری نیز به دانشگاه پیام نور وارد می‌شدند و همین باعث افزایش کلاس‌های دانشگاه پیام نور در طول هفته شد. تا این دوره دانشگاه از نظر کیفی نامطلوب بود.
دوره دوم: رشد بسیار زیاد دانشگاه از نظر کمی
در این دوره با کمک‌های دولت دانشگاه شروع به احداث مراکز جدید کرد ولی اینبار ساختمان‌های استاندارد ساخته می‌شدند. با شروع ساخت و ساز بسیاری از مراکز دانشگاه به ساختمان‌های جدید انتقال پیدا کردند و همین باعث رشد کیفی دانشگاه نیز شد. در این دوره مراکزی که از قبل ساختمان های خوبی داشتند بیشتر رشد کیفی را تجربه کردند و ساختمان‌های خود را با وسایل پیشرفته آموزشی و آزمایشگاه‌ها و کتابخانه‌ها و سامانه‌های امنیتی و مکانیزی تجهیز کردند. این دوره تحول عظیمی در دانشگاه پیام نور به وجود آورد و چهره این دانشگاه را به کلی عوض کرد.
دوره سوم: شروع رشد کیفی دانشگاه
در این دوره که جدیداً آغاز شده‌ است رشد کمی دانشگاه عملاً متوقف شده‌ بود و مسئولین دانشگاه همه توان خود را برای رشد کیفی دانشگاه بکار گرفته‌ بودند ولی به یکباره در سال تحصیلی ۱۳۸۹–۱۳۹۰ تعداد بسیار زیادی رشته به رشته‌های دانشگاه پیام نور اضافه شد به طوریکه هم‌اکنون این دانشگاه اکثر رشته‌های مهندسی را دارا می‌باشد.


البته اکنون که بزرگترین دانشگاه دولتی ایران شعار خود را (آموزش عالی برای همه) عملی کرده‌ است تصمیم دارند این دانشگاه را از نظر کیفی نیز به بهترین حد ممکن برساند.
از جمله اقدامات این دوره می‌توان به:

شروع جذب هیئت علمی لازم.

تجهیز مراکز به بهترین وسایل آموزشی.

حذف مراکزی که هیئت مؤسس آن نتوانسته‌اند به تعهدات خود عمل کنند و ادغام آنها با مراکز با کیفیت تر

حذف دانشجویان ضعیف با قانون اخراج مشروطیها

گسترش شبکه کتاب درسی دانشگاه با وجود اینکه اکنون نیز بزرگترین شبکه کتاب دانشگاهی ایران می‌باشد.
اگر همچنان درمورد دانشگاه فراگیر پیام نور سوال یا ابهامی دارید می توانید با گروه مشاوره دکتر یعقوبی مشورت کنید و پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.
 به نظر می‌رسد با رشد بسیار خوبی که دانشگاه در این مدت کوتاه داشته‌است در آینده نه چندان دور به عنوان یکی از بهترین دانشگاه‌های ایران و خاورمیانه تبدیل شود. از سال ۱۳۹۰ و بعد از گسترش رشته‌های بسیار متنوع در این دانشگاه، دانشگاه پیام نور بزرگترین دانشگاه جهان از نظر تنوع رشته و تعداد دانشجو به حساب می‌آید.
در حال حاضر مرکز بین‌الملل دانشگاه پیام نور در سه مقطع تحصیلی کارشناسی در ۱۸ رشته گرایش، کارشناسی ارشد در ۳۲ رشته گرایش و دکتری تخصصی در ۸ رشته در ۵۸ کشور جهان (۷۶ شهر از جمله دانشگاه پیام نور تهران ، دانشگاه پیام نور مشهد و …) دانشجوی ایرانی و غیرایرانی دارد.
در نهایت می توان به این نتیجه رسید که دانشگاه های پیام نور برای تحصیل افراد شاغل یا افرادی که شرایط حضور کامل در کلاس های دانشگاه را ندارند کاملا مفید است ولی با این موضوع توجه داشته باشند که در این دانشگاه باید ویژگی خودخوان بودن را تقویت کرد.

Comments

Popular posts from this blog

چطور ریاضی کنکور را بالا یزنیم؟

کدام موسسه کنکور را برای فرزندانمان انتخاب کنیم؟

چطور شیمی کنکور را صد بزنیم!